Anteckningar från seminarium på Djurönäset 25-26 oktober 2008f

 

 

Även i år ägde SACTs och SAASDCs gemensamma seminarium rum på Djurönäset öster om Stockholm. Lördagen mötte oss med blå himmel så lunchaktiviteten/

poängpromenaden kunde, som vi hoppats på, äga rum utefter naturstigen runt anläggningen. Vi bodde i olika hus en bit från huvudbyggnaden så det var skönt att sträcka på benen efter att ha suttit still. Simbassäng finns också så det fanns många möjligheter att motverka resultaten av allt det goda vi stoppade i oss. Vi hann utöver själva maten pröva äpplekaka med vaniljsås, maffig chokladkaka med vispgrädde, chokladpraliner, småkakor, olika sorters frukt, pannacotta, ostar och kex mm till dessert.

 

Välkommen önskades vi av Tomas Hedberg och Lars Jonsson. Seminariegruppen presenterades och därefter redovisade Lars förra årets statistik (årets var inte klar ännu). 144 klubbar hade 6232/155 medlemmar/ungdomar och 467 nybörjare resulterade i 395 graduanter. Antalet ungdomar kommer att ändras under nästa år pga. den ändrade åldersgränsen.

 

Första förmiddagen gick åt till allmänt prat om hur vi lyckats med nybörjare i höst. Tips som nämndes var uppvisningar, deltagande i kulturaktiviteter, kontakta kommunen, dela ut flygblad till vänner och bekanta, sätta upp lappar ”överallt”, annonsera mm.  Uppvisningar är ett effekt sätt att få nybörjare, kanske en square i traditionell klädsel och en casual? Trycka på internationell dans istället för amerikansk? I Sjöbo har läkare börjat skriva ut squaredans som friskvård. De nya dansarna har nya vänner som kan lockas med. Bjud på första terminens kursavgift, helt eller rabattera.

ABC-dans kan ge en del men är resurskrävande.

Även diskussion om varför deltagarantalet sjunker för seminariet, för hög prisnivå?, fel läge?, bättre med alternativa orter?, fel tidpunkt?, vissa år passar bättre för vissa klubbar. Någon saknade squaredans på seminariet.

 

Efter lunchbuffén och poängpromenaden höll Gunilla Bergh Bidemar, Engage Marketing AB, en flera timmars genomgång om Praktisk marknadsföring, en nyttig stund om varför, vad och hur. Vad bör man tänka på för att få fram vårt budskap, dvs att fler skall hitta squaredansen. Nedan följer de viktigaste punkterna:

 

37 % av all reklam är bortkastad fick vi höra

Människor ska tycka det vi vill att de ska tycka, göra det vi vill att de ska göra

  • Kärleken övervinner allt – Volvo V70 = Ford men vi betalar 30 000 – 40 000 extra för att få en Volvo
  • Varför välja UPS – uniformerna, putsade skor, trevliga, bockar
  • Varför AMF – det känns bra

 

Ett fantastiskt förtroende? Vi har fått medlemmarnas tid, längtan, pengar!

Vi är inte ensamma om att vara bäst!

Vilka är våra konkurrenter? Boule, bugg, bridge, gym, Internet, dataspel, familj, linedans, idrott.

Många har begränsat med fritid och begränsat med pengar. Varför skall då Greta välja just dig?

 

 

Vad är själen i det hela – hur får man med känslan? Vad skiljer dig från dina konkurrenter? 

Exempel på vad som skiljer oss från linedans? – samarbete, kontakt med varandra, stor familj, lagarbete, lyhörd, oväntad, skratt, interaktivitet, KUL/SOCIALT.

 

Vi skall alltid vara – engagerade, positiva, trovärdiga

Du smittar!!

Osäkerhet smittar/säkerhet smittar. Tro på det du gör.

 

Hur ska vi i den lokala klubben uppfattas? Förenkla budskapet.

Hitta en stol, en alldeles egen.

”Hela havet stormar” – positionering – sätt dig inte i knät på någon annan – bättre att vara först än bäst.

 

Vem skall göra jobbet? Vi, medlemmar, tillsammans, de som sett en uppvisning.

Få med yngre i projekt i stället för långsiktigt styrelsearbete vilket inte lockar. Projekt har en tydlig slutpunkt.

 

Aktivitetsplan

Syfte:

Mål:

Tydliggör framgång

Specifikt

Mätbart

Attraktivt

Realistiskt

Tidsbestämt

Accepterat av de som skall göra jobbet

Vad:

När:

Målgrupp:

Inte ålder

Inte kön

Inte inkomst

Resurser:

Tid – hur mycket är rimligt

Pengar

Ansvarig :

Projekt – kort tid och tydliga mål

 

 

 

Aktivitetsplan

Vad

När

Mål

Resurser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För att göra en aktivitetsplan krävs tid, pengar personal och ett mål.

 

People may never remember what you said, but they will never forget how you made them feel

 

Intergrerad kommunikation

    

 

 

 

Köpta kanaler
Radio/TV

annonser

Δ

 

 

 

 

Inte köpta kanaler

Mun till mun

Vägskyltar

Annonsblad

 

Interna kanaler

”kanslitelefon”

mail/SMS

hemsidan med ”anmäl dig här”

Har alla tre sidorna i triangeln samma budskap ger det större effekt.

 

Ofta måste vi prata med många samtidigt. Välj bilder som kommunicerar ut det budskap du vill ha ut (Visa människor som dansar).

Förslag – gemensam bildbank för klubbarna.

 

Informera

Sälja

Berätta

Beskriva

Sakligt

Neutralt

Korrekt

Du väljer

Lite ansvar

Övertyga

Argumentera

Känslosamt

Tar ställning

Sannolikt

Jag påverkar

Mycket ansvar

 

  • Berätta vad du vill att kunden skall Veta – Tycka - Göra
  • En sak i taget – huvudargument som röd tråd
  • Kan någon annan säga det du vill ha sagt?
  • Vad händer runt om – fikabordet på jobbet – vad snackar folk om?
  • Nyårslöfte – ner i vikt – motionera = squaredans
  • Julklapp – presentkort på squaredans (Sjöbo Bears – nybörjarkurs på blocket)
  • Samarbeta med andra verksamheter – dansa squaredans – få 10 % på fiket
  • Studieförbund – infokanal – bidrag – friskvårdspeng
  • Hemsida med citat från medlemmar

 

 

Allt vi gör skall svara mot

Varför du?

Varför nu?

Det viktigaste av allt är nyttan för mig, därefter egenskap i det jag säljer

 

 

 

Grupparbeten ledde till följande sammanställning:

Veta

Vad är squaredans

 

Smart dans – händer just nu

 

Verksamhet som finns i närheten

 

Kan komma till pröva på – dag/tid

 

Enkelt att lära

 

Hemsida klubb/förbund

 

Kom som du är/kläder

 

Musikval

 

Motion - kaloriförbränning

Tycka

Kul

 

För mig

 

För långt till kursstart

 

Nu vill jag börja

 

Just jag kan lära mig

Göra

Minnas squaredans

 

Ta kontakt

 

Sprida till vänner

 

Hur göra detta:

 

Caller

 

Flygblad – värdekupong

 

Säljande medlemmar

 

Ta namnuppgift

 

Bra högtalare

 

Säljande medlemmar

 

Ta namnuppgifter/kontakta/ring/SMS

Dagen avslutades med Speakers Corner och ett av ämnena som kom upp gällde klädsel. Punkter utan någon inbördes ordning

  • Kurs – casual – vad som helst
  • Dans/convention – olika krav anges av arrangör
  • Uppvisning – blandat squaredanskläder och jeans beroende på målgrupp
  • Klädseln har blivit mer ”civil”
  • Nonchalant att callers inte klär upp sig

 

 

Söndagen började med en härlig frukost och sedan fick vi lära oss en del nyttigt under flyerskolan med Jenny Hansson. Hennes material ligger som en särskild punkt på hemsidan.

 

KL – Kunskapslistan (eller Kalles lista?) har ju blivit en stående punkt på våra seminarier. Ett väldigt användbart verktyg som vi hoppas alla tar till sig. Både instruktörer, som får en hjälp i vad de skall lära ut på kurserna och kursdeltagarna som kan läsa om vad de har rätt att få lära sig.

Vi var alla överens om att Calle Brunér gör ett jättejobb med denna lista!

 

Efter avslutning med den sedvanliga enkäten om vad vi tyckte om seminariet blev det en sista kopp kaffe och därefter skiljdes vi åt för denna gång.

 

Anteckningar förda av Ing-Marie Lindh och Marianne Hjelm, SAASDC